Lutein in zeaksantin – očesu prijazna hranila

Katarakta ali siva mrena in molekularna degeneracija rumene pege sta glavna vzroka za okvaro vida, tako v Sloveniji, kot drugje po svetu. Operacija sive mrene je ena najbolj pogostih kirurških posegov. Nekateri strokovnjaki so mnenja, da če bi pojav sive mrene odložili vsaj za 10 let, bi se število operacij predvidoma zmanjšalo tudi do 45 odstotkov.

Za degeneracijo rumene pege najpogosteje obolevajo tako moški, kot tudi ženske po petdesetem letu starosti. Na pojav rumene pege naj bi vplivali predvsem dednost in nezdrav način življenja, torej izpostavljenost prostim radikalom, kot so kajenje, inflamacija, oksidativni stres, slaba prekrvavitev in pomanjkanje hranil.

Prepoznamo jo lahko po več simptomih, kot so: popačene črke in črte, manjkajoči osrednji del slike, slabši kontrast in slabša barvna intenziteta.

zelenjava, lutein in zeaksantin

Delovanje luteina in zeaksantina

Lutein in zeaksantin delujeta kot antioksidanta in pripadata družini karotenoidov. Za normalen in zdrav vid sta esencialni hranili.

Ko vstopita v telo se akumulirata na delu očesne mrežnice, na delu rumene pege in v očesni leči. Na delu rumene pege potekajo reakcije prostih radikalov , ki lahko povzročijo degeneracijo rumene pege. Očesna leča je skorajda v celoti sestavljena iz beljakovin, katere prosti radikali hitro poškodujejo. Očesna leča tako postopoma postaja rjava, kar vodi v nastanek sive mrene.

Študiji »The Health Professional's Fo­llow-Up Study« in »The Nurses' Helath Study« sta pokazali, da uživanje oziroma dnevni vnos luteina in zeaksantina (6.9 mg oz. 6 mg na dan) zmanjšajo potrebo po operaciji sive mrene.

Petletna študija (»Beaver Day Eye Study«) je pokazala, da imajo ljudje z visoko vsebnostjo luteina in zeaksantina manjše tveganje za razvoj sive mrene, kot ljudje z manjšo vsebnostjo.

Študija narejena v Angliji na 372 moških in žensk starih med 66–75 letom je pokazala, da je bilo tveganje za določene tipe katarakte, manjše pri ljudeh z višjimi vsebnostmi luteina v njihovi krvi.

Kako do luteina in zeaksantina?

Če zaužijete pet enot sadja in zelenjave na dan, zaužijete med 5 in 6 mg karotenoidov, kar je po zgoraj navedenih raziskavah dovolj. Lutein in zeaksantin najdemo v listnati zelenjavi, kot sta ohrovt in špinača, v koruzi, mangu, žafranu, repi, grahu, brokoliju in oranžnem popru. Lutein najdemo tudi v jajčnem rumenjaku in živalskih maščobah.

Kljub temu velika večina ljudi ne zaužije dovolj sadja in zelenjave zato lahko v predhodnem dogovoru z zdravnikom posežemo po prehranskih dodatkih, ki vsebujejo lutein in zeaksantin. Prehranski dodatki se priporočajo predvsem za:

  • ohranjanje vida,
  • pri suhih in občutljivih očeh,
  • pri obremenitvi oči,
  • za boljšo prekrvavitev in pri
  • izpostavljenosti sončni svetlobi.

Komentarji

Dodaj komentar